Cuti-cuti Amsterdam 2017 Hari ke 3 : 14 April 2017 Iamsterdam Sign, Rijkmuseum, Dam Square, Muiderslot Castle

May 11, 2017

-----------------------------------------------------------------------------------------
Setiap pagi memamg akan terjaga dalam jam 4 pagi ...memang mengadap whasapp ler. Sebab kat Malaysia dah nak tengahari. Kami siapkan bekalan hari ni nasi putih dengan lauk-pauk Brahim's dalam peket dan tin.

Kami berjalan kaki dari rumah menuju Rijkmuseum sebab nak bergambar di
I amsterdam sign

Sempat plak berposing ngan beskal dulu ... Marah org depan tu kihkihkih

Ingat yer... kena pergi pagi-pagi sebelum 9 pagi...nanti ramai manusia. Baru cantik takde gangguan orang lain kat setiap huruf tu.Sejuk betul cuaca. Jauh gak berjalan...jumpa Albert Cuyp market tapi bukak kul 10 pagi. Dekat dgn rumah.

Cantik sangat air tenang sampai nampak bayang2

Dah nampak dah Rijkmuseum tu.

The Rijksmuseum is the largest national museum and most visited by tourists who visited the Netherlands

I Amsterdam sign tu kat sebelah building...so kenalah lalu ikut laluan terowong nih.

Sekejapan ramai manusia. Yang memanjat...yang menonggeng heheheh kat setiap huruf.

Bukan kat sini ajer ada sign ni tau..ada jugak dekat Schipol airport.

Tak mampu memanjat hanya mampu bergulung dalam huruf D...hehehehe

Punyalah lama bergambar kat sini ..sekejap je org dah ramai.
Selesai bergambar situ kami jalan ke depan sikit ada Museum Van Gogh. Pelukis terkenal tu.  Kami tak masuk..jalan luar je...ramai beratur nak masuk.

Kat luar  muzium ada ler sikit pokok cherry blossom.

Memang sejuk melampau..memang tak tahan. Kenapa ler dah spring pun masih sejuk lagi...suhu memanjang bawah 8 celcius. Sampai senget mulut minah tu menahan sejuk hahahha.

Ni sekitar muzium.

Pergi kerja naik beskal jer...parking luar opis hehehe

Menunggu tram .

Selepas tu kami pergi ke taman untuk mencari cherry blossom. Naik tram di sebelah belakang Rijkmuseum.

Sampai kat hujung stesen.....takde dah bunganya.

Kat amsterdam ni memang banyak patung-patung kat jalanan.

Pantang Nampak skuter mesti nak bergambar

kami naik tram dan berhenti di Dam Square.

Di depan Royal palace dan Madame Tussauds ada funfair sempena nak sambut King's Day. Nanti masa King's day 27 April dorang akan pakai baju oren.

The Former Amsterdam Main Post Office, currently a shopping mall known as Magna Plaza, is a monumental building located at Nieuwezijds Voorburgwal 182, Amsterdam, Netherlands. It was built in 1895–1899 in Neo-Gothic and Neo-Renaissance style.

Tengah menahan kesejukan tu...

Berjalan-jalan di sekitar Dam Square jumpa kedai jual ini....menarik bukan....tengah lapar...tamak haloba order macam2.
Euro 6 seketul

Lepas makan kami cadang gi melawat istana. Nak jalan2 luar jer.  Kami naik bas dari Centraal station . Ambik bus no 320 . Sampai P+R Muiden kami tunggu bas 110 . Tulis dalam 10 minit lagi...Kami duduk kat kerusi sebelah lain bukan kat bus stop. Sekali tengok lagi 2 minit..kami relax je situ..tetiba bas dtg tanpa bunyi enjin...sedar2 dia jalan tak pandang kami.

Dok makan epal sampai tertinggal bas huhuhuhu

Kami berjalan ler tengok jalan camana nak gi castle ni...sebab bas lagi sejam.  Jauh rupanya....patah balik pergi stesen mujur ada teksi mpv. Naik ler dalam 14 euro.

Naik teksi dia hantar depan pintu masuk...kalau bas stop jauh kena jalan 10 minit.

Pintu masuk...ingatkan boleh jalan2 ambik gambar luar je...kena bayar jugak 6 euro rasanya.

Selamat datang ke istanaku.....silakan  masuk....

Istana ini dibina pada tahun 1280. Masih mengekalkan susunan dan barangan dari abad ke 17.

Fefeling model jap.

Tangga semua kecik-kecik..dah ler gayat

Selesai bergambar untuk naik bas 110 tu kami kene jalan 10 minit menuju balai bomba.

Ini pekan Muiden.

Dekat nak sejam gak tunggu bas...so makan dulu

Kali ni takut betul tertinggal bas lagi sebab nak kene tunggu sejam kan....sambil tunggu bas makan bekalan nasi yg dah sejuk....Naik bas ke stesen ....dan naik bas ke Amsterdam centraal.

Singgah kedai i amsterdam dan beli barangan kat situ.